O twórczości, uczeniu się i pamięci słów kilka to temat wykładu, którego wysłuchali 16 marca studenci Uniwersytetu Trzeciego Wieku Tarnogórskiego Stowarzyszenia – UTW. Dr Iwona Wanda Rygiel, będąca m.in. członkiem komisji historycznoliterackiej Polskiej Akademii Nauk i dyrektorem Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Bytomiu, poświęciła w swoim wykładzie dużo miejsca problemowi kreatywności. Kreatywność bowiem jest tym czynnikiem, który najbardziej wpływa na rozwijanie umiejętności twórczych i zachowanie sprawności intelektualnej przez całe życie.
Zwróciła więc dr Iwona W. Grygiel słuchaczom uwagę na uwarunkowania indywidualne kreatywności, którą ogranicza tak zwany zdrowy rozsądek i stereotypowe opinie na przykład typu: w tym wieku wypada, nie wypada czegoś robić. Myśl Alberta Einsteina, że zdrowy rozsądek to zbiór uprzedzeń nabywanych w wieku do osiemnastego roku życia była argumentem dosyć przekonywującym, by uwierzyć, że każdy wiek jest dobry do działania i robienia rzeczy bez ograniczeń wiekowych. Mówiła wykładowczyni także o rozwijaniu wyobraźni i twórczości w kontekście teorii inteligencji wielorakich. A więc twórczości pojmowanej jako rozwijanie i realizowanie własnych pasji i marzeń. Uświadamiała słuchaczom, że wszystkie działania są pewnym doświadczeniem i to one tak naprawdę pozwalają zachować dobrą pamięć i kondycję tak intelektualną, jak i fizyczną. Ważne jest także i to, że tylko osoba optymistycznie nastawiona do życia i wszelkich doświadczeń, jest w stanie nauczyć się wszystkiego czego chce i osiągnąć to czego chce. Czy więc i jak ćwiczyć pamięć? Na to pytanie dr Iwona Grygiel starała się udzielić odpowiedzi, pokazując różne ćwiczenia, które pamięć uelastyczniają. Jedno jest pewne, człowiek, który ciągle podejmuje działania i nawet odpoczywając się uczy, rozwiązując na przykład krzyżówki, zachowa sprawność intelektualną na długo.
Poznali więc studenci kilka ciekawych ćwiczeń – zabaw, które można wykorzystać nawet w czasie spotkań towarzyskich, a które ćwiczą zdolność zapamiętywania i kojarzenia. Była więc ta część wykładu jednocześnie doskonałą zabawą i okazją do wymiany zdań na temat różnych metod i technik ćwiczenia pamięci. I na pewno sporo wesołości wywołało omawianie typów skojarzeń i tak zwanego typu gołego żołnierza. Ostatnią część wykładu poświęciła także dr Rygiel sprawie wpływu właściwego odżywiania na sprawność mózgu. Rzecz bardzo ważna i obok właściwego relaksu priorytetowa dla właściwego funkcjonowania tego centralnego ośrodka funkcjonowania człowieka. Wykład był okazją do ćwiczenia sprawności – elastyczności swojej pamięci, ale jednocześnie uświadomił nie po raz pierwszy przecież, że aktywne w sensie intelektualnym spędzanie czasu daje nie tylko satysfakcję z nowo zdobytej wiedzy, ale przede wszystkim przedłuża naszą młodość.