27-29 września oraz 4-6 października 2022

Wycieczka do Drezna i okolic

Nowy rok akademicki rozpoczęliśmy także wycieczkowo. Około 90 osób wyruszyło na pierwszą , zorganizowaną przez stowarzyszenie wycieczkę zagraniczną. Celem podróży była Saksonia , land w Niemczech graniczący z zachodnią granicą Polski. Saksonia to kraj z bogatą ilością skarbów kultury i sztuki. Z przewspaniałym przewodnikiem Panem Przemkiem Lachowiczem zobaczyliśmy te najbardziej znane i te które są obowiązkowym punktem wycieczki po Saksonii. Były to w większości miejsca, które wiązały się z polskim królem  Augustem II Mocnym .

Zwiedzanie rozpoczęliśmy  od Szwajcarii Saksońskiej czyli od tajemniczej krainy Gór Połabskich. Wynurzające się z zieleni piaskowce przybierają tam różnorodne,  oryginalne kształty. Największą atrakcją jest kamienny most Bastei. Mogliśmy  go podziwiać w całej okazałości  z wielu  platform widokowych . To tutaj natura zaprezentowała nam pokaz swoich możliwości. Kolejnym przystankiem była twierdza Königstein.  Tutaj podziwialiśmy  najstarsze zachowane koszary w Niemczech, najgłębszą studnię w Saksonii, pierwszy saksoński kościół garnizonowy oraz kopię legendarnej wielkiej beczki na wino Augusta Mocnego. W tej nigdy niezdobytej »saksońskiej bastylii« więzieni byli m.in synowie króla Jana Sobieskiego oraz wynalazca porcelany Johann Friedrich Böttger .

Drezno, to miasto, które  po nalotach dywanowych w 1945 roku zostało właściwie odbudowane na nowo. Powojennym architektom przy rekonstrukcji miejskiego krajobrazu i zabytków szczególnie przydały się  płótna Canaletta . Jego miejskie pejzaże przedstawiające Drezno oglądaliśmy w Galerii Starych Mistrzów w Zwingerze i to na nich wzorowano się przy odbudowie miasta . Zobaczyliśmy najważniejsze zabytki Drezna w tym Operę Sampera, malowidło ścienne „Orszak książęcy, Katedrę św. Trójcy, Zamek- rezydencję Wettynów, Pałac Zwinger z galerią sztuki, zbiorami porcelany i salonem matematyczno- fizycznym, kościół Frauenkirche oraz Starówkę.

Miśnia to  miasto porcelany . Założona tutaj przez Augusta II Sasa Manufaktura Porcelany rozsławiła to miasto na cały świat. Mieliśmy okazję zobaczyć kilkunastominutowy film, który w przystępny sposób wyjaśnił historię wynalezienia europejskiej porcelany a następnie przechodząc przez kolejne pokoje zobaczyliśmy jak pracownicy manufaktury własnoręcznie wykonują porcelanowe talerze lub figurki. Począwszy od nadania formy bezkształtnej masie poprzez obróbkę, szkliwienie oraz dekorowanie i malowanie  mogliśmy  dokładnie przyjrzeć się wszystkim elementom powstawania porcelany z Miśni. Ostatnią częścią ekspozycji były historyczne i współczesne produkty manufaktury. Część z nich- te  najcenniejsze zwidzieliśmy w pałacu Zwinger w Dreźnie, ale tutejsze muzeum również olśniło nas  bogactwem „białego złota”. Mieliśmy tez okazję zobaczyć kamienną twierdzę Miśni Zamek Albrechtsburg .

Görlitz to miasto w Niemczech, które szczyci się największą ilością odrestaurowanych zabytków .Poza sporą ilością turystów,  miasto bardzo często odwiedzają filmowcy z całego świata, dzięki czemu żartobliwie bywa nazywane Görliwood. Urokliwe uliczki z  renesansowymi i barokowymi kamieniczkami, z których każda posiada inny portal doprowadziły nas do dolnego i górnego rynku . Co jeszcze zobaczyliśmy ? Zobaczyliśmy wieżę ratuszową z zegarami słonecznymi, fontannę Neptuna , ratusz oraz kamienicę z portalem „Łukiem Szeptów”, gdzie osoby stojące po jego obu stronach usłyszały swoje szepty. A na koniec górujący  nad Görlitz kościół pw Św. Piotra i Pawła z organami zwanymi jako organami słonecznymi.

I to wszystko co przez 3 dni mogliśmy zobaczyć. Każdy z nas miał niedosyt poznawania Saksonii i może……….. jeszcze tutaj wrócimy.