Skorzystaliśmy z zaproszenia Pana Reinera Smolorza , który w Kompleksie Zamkowym Stare Tarnowice otworzył obiekt pn Ośrodek Rozwoju Kreatywności Avatar. Ośrodek powstał w wyniku remontu i renowacji budynku dawnej Oranżerii
Sama jego nazwa -Avatar sugerowała , że stosowane są w nim nowoczesne metody diagnostyki i indywidualnie dostosowane programy rehabilitacyjne. A służy temu nowoczesny sprzęt i wykwalifikowana kadra pracowników. Najwięcej emocji a także zainteresowania
wzbudziła sala treningu mięśni postularnych i równowagi w wirtualnej rzeczywistości. Jak się okazuje zastosowanie wirtualnej rzeczywistości VR w rehabilitacji staje się coraz bardziej popularne . Oto kilka zastosowań VR w rehabilitacji
- ruchowej – wirtualna rzeczywistość może być wykorzystywana do treningu motorycznego i poprawy koordynacji ruchowej. Pacjenci mogą korzystać z kontrolerów ruchu lub innych urządzeń do wykonywania ćwiczeń, które są odwzorowywane w wirtualnym środowisku.
- neurologicznej: VR może być stosowane w rehabilitacji pacjentów po udarze mózgu lub innych uszkodzeniach neurologicznych. Pacjenci mogą korzystać z wirtualnych scenariuszy, które wymagają precyzyjnych ruchów i koncentracji, aby wzmacniać osłabione połączenia neuronalne.
- po urazach ortopedycznych: VR może pomóc pacjentom w powrocie do sprawności po złamaniach, operacjach lub innych urazach ortopedycznych. Pacjenci mogą korzystać z wirtualnych środowisk, które symulują codzienne sytuacje, takie jak chodzenie po schodach czy podnoszenie przedmiotów.
- psychiatrycznej: Wirtualna rzeczywistość może pomóc osobom z zaburzeniami lękowymi czy depresją w pokonywaniu ich lęków i obaw. Pacjenci mogą odbywać terapię VR, która pozwoli im stopniowo narażać się na sytuacje trudne emocjonalnie.
- geriatrycznej: VR może dostarczyć starszym pacjentom stymulacji intelektualnej i sensorycznej, co może wydłużyć ich niezależność i poprawić jakość życia.