10.05.2010 KONSUMENT NA RYNKU WYKŁAD BARBARY MROŻEK POWIATOWEGO RZECZNIKA KONSUMENTÓW

Konsument na rynku. Jak odnaleźć się w sytuacji trudnej, kiedy jako konsumenci czujemy się oszukani? O zachowaniach konsumenckich i prawach konsumenta opowiedziała 10 maja studentom Uniwersytetu Trzeciego Wieku Tarnogórskiego Stowarzyszenia UTW pani Barbara Mrożek – Powiatowy Rzecznik Konsumentów. Pani rzecznik Barbara Mrożek odkryła przed studentami UTW tajniki praw konsumenta. Uświadomiła słuchaczom, że tak naprawdę doskonale się orientują w prawach rynku i zasadach relacji nabywca – odbiorca, ale….Okazuje się, że często konsument sam doprowadza swoim zachowaniem do sytuacji, w której ponosi straty. Tak się dzieje, gdy zapomina przeczytać przed podpisaniem umowę dotyczącą nabywanego towaru lub usługi, także i wtedy, gdy zapomina o terminie reklamacji lub gubi dokumenty potwierdzające zawarcie określonej transakcji. I co wtedy, jak się zachować w sytuacji, która jest dla konsumenta trudna??? Najprostsza odpowiedź to taka – skorzystaj z porady Powiatowego Rzecznika Konsumentów. Rolą rzecznika jest bowiem pomoc wszystkim konsumentom w dochodzeniu swoich praw, choć często i rzecznik jest bezradny jeśli klient przychodzi zbyt późno lub popełnił błędy przy zawieraniu umowy nabycia towaru.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów wspiera konsumentów poradą prawną, dotyczącą sytuacji, w której indywidualnie ktoś się znalazł i nie może sobie poradzić z rozwiązaniem problemu wobec skomplikowanych przepisów. Powiatowy Rzecznik Konsumentów – pani Barbara Mrożek pokazała liczne przykłady zachowań konsumenckich, w których klient sam może sobie poradzić, ale i takie bardziej skomplikowane, kiedy warto zasięgnąć porady.

Pomoc rzecznika praw konsumenta jest bezpłatna i to daje każdemu szansę na wyjaśnienie sprawy, w której czuje się oszukany. Zakres możliwości wspierania konsumenta jest dosyć szeroki, ponieważ rzecznik może wytaczać powództwa na rzecz i w imieniu konsumentów a także wstępować – za ich zgodą – do toczących się postępowań w sprawach o ochronę interesów konsumentów. Znajomość zachowań konsumenta w gospodarce rynkowej przydaje się praktycznie w każdej dziedzinie życia i warto także pamiętać o rzeczniku, który może nam przyjść z pomocą, jeśli nie radzimy sobie w określonej sytuacji.
Kim jest odpowiedzialny konsument i jakie zachowania powinniśmy przyjąć, czym się kierować przy wyborze towarów, czyli zaspokajaniu swoich potrzeb konsumenckich, to niektóre z pytań na jakie odpowiedziała w swoim wykładzie o zachowaniach konsumenckich Powiatowy Rzecznik Konsumentów –pani Barbara Mrożek. Uświadomiła słuchaczom jak ważne są zachowania konsumenckie i jak wykorzystuje się je w prawach gospodarki wolnego rynku. Spotkanie pozwoliło na refleksje nad postawami konsumenckimi i prawami współczesnej ekonomii.

Opublikowane: 7 grudnia 2011