18 maja – 1 czerwca 2025

„Startujemy z Erasmusem +” kolejna grupa uczestniczący w zagranicznym kursie „Grywalizacja – uczenie się osób dorosłych oparte na grach”

Zakończyły się spotkania przygotowujące kolejną grupę do uczestnictwa w zagranicznym kursie „Grywalizacja – uczenie się osób dorosłych oparte na grach”. Kurs jest jednym z działań  pierwszego projektu mobilnościowego o nr 2024-1-PL01-KA121-ADU-000208019 w ramach przyznanej Akredytacji Erasmus w sektorze Edukacja Dorosłych.

Kurs odbywa  się w Grecji , na Peloponezie w miejscowości Tolo. Uczestniczy w nim 10 członków naszego uniwersytetu reprezentujących kadrę edukacyjno – szkoleniową.

Zaczynamy relację z kolejnych dni kursu

Okiem reportera poznajemy stolicę Grecji- Ateny        18 maja 2025

Wylądowaliśmy 18 maja 2025 r. w Atenach. Grecja przywitała nas promieniami słońca.
Ateny to miasto, które znajduje się w południowej części Grecji, w regionie Attyka nad zatoką Sarońską, miasto o bogatej historii i niezwykłej kulturze.
Zwiedziliśmy Stadion panateński, który jest wielką dumą państwa. Jest to zdecydowanie ciekawe miejsce, które warto zobaczyć w Atenach.
Akropol to nie tylko wizytówka Grecji, ale także całej Europy. Należy do najstarszych i najsłynniejszych zabytków starożytnej Grecji i miejsce gdzie można zobaczyć Panteon.
Następnym miejscem, w którym się zapoznaliśmy był Gròb Nieznanego Żołnierza. Pomnik został poświęcony pamięci greckich żołnierzy poległych za ojczyznę. Znajduje się przed Parlamentem. Centralnym elementem jest płaskorzeźba leżącego hoplity. To miejsce pamięci i narodowej dumy.
Codziennym rytuałem przed grobem jest zmiana warty, ubrani w tradycyjne stroje ewzoni- elitarni członkowie Gwardii Prezydenckiej- wykonują powolne ruchy, które symbolizują szacunek i dyscyplinę.
Ostatnim punktem tego dnia był przyjazd nad Kanał Koryncki gdzie zaczęliśmy naszą przygodę z Peloponezem. Tam byliśmy świadkami widowiskowego skoku na bungee.
Z tego miejsca wyruszyliśmy do miejsca docelowego- TOLO, do hotelu Pitsakis

 

 

 

Okiem reportera – Tolo – 19 maja 2025 r.

Nasz pierwszy dzień szkolenia rozpoczęliśmy od spaceru po Tolo.
Oprowadzała nas po miasteczku przedstawicielka firmy White Blue Tour Service DMC Grece , Agnieszka.
W czasie dwugodzinnego zwiedzania przywitaliśmy się z morzem i poznaliśmy ciekawe i potrzebne nam w codziennym funkcjonowaniu miejsca miasteczka.
W siedzibie firmy  KNOWLEDGE HEALTH & EDUCATION ( to organizacja przyjmująca) serdecznie przywitała nas, prowadząca zajęcia Żanna, która zaproponowała nam przed rozpoczęciem wiodącego tematu – „grywalizacja” zapoznanie się w języku greckim z podstawowymi zwrotami grzecznościowymi, liczebnikami i zwrotami niezbędnymi w codziennym życiu. Zajęcia te prowadził nauczyciel języka  greckiego.
Po obiedzie tradycyjna grecka sjesta, a wieczorem integrowalismy się w miłej i przyjacielskiej atmosferze.

 

 

 

 

 

 

 

 

Okiem reportera – Tolo – 20 maja 2025 r.

Czy grywalizacja jest dla dorosłych?

Grywalizacja” – ten intrygujący i wciąż nieco obco brzmiący termin – stał się dziś głównym tematem dnia. Już rano cała grupa w pełnym składzie udała się na plażową gimnastykę. Zajęcia ruchowe zostały wzbogacone o elementy grywalizacji – prosty, lecz pomysłowy mechanizm opracowany przez dwie koleżanki z grupy.

Przygotowały one puzzle składające się z fragmentów własnoręcznie namalowanych wcześniej obrazów. Po zakończonej gimnastyce, każdemu uczestnikowi wręczono jeden element układanki. Ustalono, że osoby, które zdobędą wszystkie dziewięć fragmentów i ułożą z nich kompletny obraz, otrzymają nagrodę.

Kto ostatecznie odniesie zwycięstwo i jakie będą efekty tej formy grywalizacji – poinformujemy pod koniec kursu.

Grywalizacja jako narzędzie edukacyjne

Temat grywalizacji kontynuowany był podczas czterogodzinnych zajęć prowadzonych przez przedstawiciela naszego zagranicznego partnera – firmy Knowledge Health & Education.

Na początku spotkania uczestnicy przeszli test osobowości Hipokratesa, który pozwolił przypisać ich do jednego z czterech typów temperamentu: choleryk, sangwinik, melancholik lub flegmatyk. Na podstawie wyników utworzono dwie grupy robocze.

Grywalizacja to coraz popularniejsza metoda w edukacji dorosłych, polegająca na wykorzystaniu elementów znanych z gier – takich jak punkty, poziomy, odznaki czy nagrody – w celu zwiększenia motywacji i zaangażowania. Stosuje się ją z powodzeniem m.in. w nauce, pracy i szkoleniach. Dzięki niej uczestnicy chętniej podejmują zadania, a wykonywane działania stają się bardziej atrakcyjne i skuteczne.

Aby jednak grywalizacja przynosiła realne efekty, musi mieć jasno określony cel. Zadania nie powinny być zbyt trudne – by nie zniechęcały – ani zbyt łatwe – by nie stały się nudne. Istotne są również: element wyzwania, radość z wykonywanej aktywności, zewnętrzna motywacja (np. nagrody, bonusy), a także możliwość rozwoju.

Psychologia motywacji – piramida Maslowa

Pod koniec zajęć omówiono piramidę potrzeb Maslowa – klasyczną koncepcję psychologiczną opisującą hierarchię ludzkich potrzeb. Teoria zakłada, że dopiero po zaspokojeniu potrzeb podstawowych (fizjologicznych, bezpieczeństwa, miłości i przynależności) człowiek zaczyna dążyć do spełnienia potrzeb wyższego rzędu, takich jak uznanie, szacunek i samorealizacja.

Najwyższy poziom tej hierarchii to właśnie potrzeba samorealizacji – dążenie do osobistego rozwoju, spełniania ambicji i wykorzystania pełni własnych możliwości. Teoria Maslowa została przyjęta z dużym zainteresowaniem i stanowiła punkt wyjścia do żywych dyskusji wśród uczestników.

Zarówno grywalizacja, jak i omawiane zagadnienia psychologiczne spotkały się z dużym zainteresowaniem. Uczestnicy aktywnie brali udział w zajęciach, dzieląc się swoimi doświadczeniami i przemyśleniami

 

 

 

 

Okiem reportera – Tolo – 21 maja 2025 r.

Dzień rozpoczęty . Najpierw rozgrzewka gimnastyczna a potem zajęcia.
Tematem dzisiejszego dnia była podróż po krajach Unii Europejskiej. Podróż ta odbywała się w kontekście mobilności edukacyjnej w ramach programu Erasmus+  dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Poznawanie krajów Europy  miało na celu nie tylko poszerzenie horyzontów kulturowych, ale także budowanie świadomości europejskiej i wzmacnianie współpracy międzynarodowej. Jest to także jeden ze sposobów  na poszerzenie edukacji dorosłych, a także na promowanie wartości wspólnych dla Europy.
A jakimi sposobami odbywaliśmy tą podróż ?

Każdy z uczestników wylosował karteczkę z nazwą kraju i zaprezentował znane miejsca, obyczaje i podstawowe słownictwo danego kraju.  Następnie stworzyliśmy w formie rysunkowej i pisemnej kartki, które wysłalibyśmy do rodziny i znajomych.
Kolejnym punktem zajęć był guiz z wiedzy o Unii Europejskiej. Odpowiadając na pytania zawarte w teście wykazaliśmy się doskonałą
wiedzą o Unii Europejskiej.
Poznawanie krajów odbyło się też w kontekście muzycznym . Słuchając muzyki musieliśmy odgadnąć z którego kraju pochodzi.
Wymienialiśmy się wiedzą, spostrzeżeniami  o krajach, które zwiedziliśmy  i doszliśmy do wspólnego wniosku, że podróże dają poczucie wspólnoty i odpowiedzialności za przyszłość naszej Europy.
W nagrodę otrzymaliśmy Paszport Podróżnika i Dyplom Obywatela Europy.

Popołudniowy  czas wolny spędzaliśmy  wg swoich upodobań. Helenka poświęciła ten czas malowaniu pozbieranych na plaży kamieni potwierdzając tym  swoją kreatywną aktywność artystyczną.

Okiem reportera – Tolo – 22 maja 2025 r.

Dla niektórych uczestników kursu dzień  rozpoczął się wyjątkowo wcześnie, bo plenerem fotograficznym poświęconym urokliwej scenerii wschodu słońca ( godz. 6.00) . W planie dnia nie mogło  zabraknąć porannej gimnastyki, którą wszyscy zdążyli już bardzo polubić i w której z dużym entuzjazmem uczestniczą.
Ten dzień był nietypowy, bo zajęcia rozpoczęły się dopiero po południu i to w terenie a konkretnie w  Nauplion.

Nauplion to urokliwe i romantyczne miasto położone na wschodnim wybrzeżu Peloponezu . Było pierwszą stolicą nowożytnego państwa greckiego. Po przybyciu na miejsce zwiedzaliśmy z przewodniczką miasteczko.  To właśnie  zabytki tego miasta zostały wykorzystane do gry miejskiej , jako praktycznego przykładu grywalizacji . I tak , przestrzeń miejska staje się planszą do gry, a uczestnicy podzieleni na dwie grupy  rozwiązywali zadania , zdobywając przy tym punkty a na końcu czekały ich podsumowanie gry.

Grupy przyjęły nazwy : pierwsza to „Grupa na 102”, a druga „Poszukiwacze zaginionego szlaku”.
Gra polegała na tym, że każda drużyna otrzymała kartkę z dziesięcioma historycznymi miejscami, które należało odnaleźć i udokumentować zdjęciem z udziałem wszystkich członków drużyny. Na wykonanie tego zadania drużyny miały ściśle określony czas.
Po weryfikacji wykonanych przez drużyny zdjęć okazało się , że gra zakończyła się remisem. Zajęcia były bardzo inspirujące, a uczestnicy wykazali się ogromnym zaangażowaniem.

 

 

 

 

 

 

 

 

Okiem reportera – Tolo – 23-25 maja 2025 r.

Program Erasmus+ to nie tylko zdobywanie wiedzy ale również możliwość poznawania kultury i historii kraju goszczącego. Mieliśmy taką możliwość poprzez wycieczki, które zorganizował partner przyjmujący Knowledge Health & Education .

Statkiem popłynęliśmy na wyspę Hydra. Główną atrakcją wyspy jest urokliwe miasteczko, pełne eleganckich, historycznych rezydencji, zbudowanych wokół portu w kształcie podkowy. Co ciekawe, na Hydrze obowiązuje całkowity zakaz ruchu kołowego – nie znajdziemy tam samochodów, ani motocykli.

W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się na wyspie Spetses, słynącej z pięknych plaż, krystalicznie czystej wody i malowniczych krajobrazów. Wyjątkowym środkiem transportu są tam tradycyjne dorożki, które nadają miejscu niepowtarzalny klimat. Znajduje się tam również pomnik Laskaryny Boubouliny – bohaterki walki o niepodległość Grecji, jednej z nielicznych kobiet dowodzących flotą wojenną w XIX wieku.

Sobota i niedziela były dla nas czasem wolnym od zajęć więc wybraliśmy się na kolejną wycieczkę do Epidauros – jednego z najważniejszych miejsc kultu Asklepiosa, greckiego boga medycyny i uzdrowienia. Zwiedziliśmy Sanktuarium Asklepiosa, należące niegdyś do najważniejszych ośrodków religijnych starożytnej Grecji. Choć dziś pozostały z niego jedynie ruiny, nadal robi ogromne wrażenie. Tuż obok znajduje się monumentalny teatr, uznawany za jedno z najwybitniejszych osiągnięć antycznej architektury. Na własne uszy przekonaliśmy się o wyjątkowej akustyce tego miejsca – nawet najcichszy szept ze sceny docierał do ostatnich rzędów widowni.

Odwiedziliśmy również muzeum poświęcone starożytnej medycynie, gdzie mogliśmy zobaczyć, jak wyglądała opieka zdrowotna i praktyki lecznicze w dawnych czasach.

Kolejnym punktem programu były Mykeny – niegdyś najważniejsze miasto kultury egejskiej i znaczący ośrodek polityczny. Ogromne wrażenie zrobił na nas Grób Agamemnona, monumentalna budowla składająca się z długiego, otwartego korytarza (dromosu), imponującego wejścia, głównej komory przykrytej kopułą oraz przylegającego do niej mniejszego pomieszczenia. Sam grób znajduje się kilkaset metrów od cytadeli, do której weszliśmy przez słynną Bramę Lwów – najstarszy zachowany przykład rzeźby monumentalnej w Europie.

Wycieczka śladami starożytnych Greków wywarła na nas ogromne wrażenie i skłoniła do refleksji nad dziedzictwem kulturowym, jakie pozostawili po sobie mieszkańcy Hellady.

Na koniec odwiedziliśmy plantację aloesu, gdzie każdy z nas poczuł się jak w luksusowym spa. Mieliśmy okazję przetestować na własnej skórze kosmetyki wytwarzane na bazie tej rośliny, znanej ze swoich właściwości leczniczych i pielęgnacyjnych.

 

 

 

 

 

 

 

 

Okiem reportera – Tolo – 26 maja 2025 r.

Dzisiejsze warsztaty poświęcone były sztuce.  Zostaliśmy podzieleni na dwie grupy, które łączył motyw przewodni. Grupa Poszukiwacze Zaginionego Szlaku wybrała motyw słońca, natomiast grupa Na 102 zainspirowała się krzewem bugenwilli. Zajęcia przyniosły nam wiele korzyści – rozwijały kreatywność, wzmacniały poczucie własnej wartości oraz pozwalały na wyrażenie emocji i empatii. Tworzenie  w grupie okazało się skutecznym sposobem na wzbogacenie życia społecznego i emocjonalnego.

Na zakończenie wykonaliśmy zdjęcia naszych prac.

 

 

 

 

Okiem reportera – Tolo – 27 maja 2025 r.

Celem dzisiejszych zajęć było ćwiczenie umysłu śmiechem , integracja grupy wykorzystując do tego różnego rodzaju gry.
Utrzymany został podział na dwie, rywalizujące że sobą grupy. A zadnia były następujące :

1. Quiz na temat:”Tradycje, architektura i przyroda świata.”
Należało odpowiedzieć na 30 pytań np. jakim kraju znajduje się Stonehenge?
Mając do wyboru trzy odpowiedzi w Wielkiej Brytanii, Francji czy Irlandii.

2. Następna gra polegała na utworzeniu z rozsypanych wyrazów polskiego, znanego przysłowia


3. I Grupa miała wymyślić reklamę jakiegoś miejsca na świecie. Wybrała reklamę Tolo a grupa II wymyślić i przedstawić scenkę z życia codziennego . Przedstawiła scenkę pt. ” W kolejce do lekarza”.

4. Grupa I miała przedstawić różne emocje bez użycia słów (np. na rysunkach), a pozostali mieli odgadnąć jakie to są a były to radość, gniew itp.
Zadaniem grupy II było wymyślenie nowego słowa i przedstawienie jego definicji. Wymyślili słowo „grytownnacja „ – zdefiniowane jako wyraz pochodzenia greckiego i oznaczało ono gry miejskie popularne na Peloponezie szczególnie w Tolo,

5.Uczestnicy otrzymali tekst znanego powiedzenia i mieli go przedstawić ,wykorzystując do tego m.in gesty, mimikę w taki sposób, aby pozostali je odgadli. Były to powiedzenia ” mieć węża w kieszeni” , ” baba z wozu, koniom lżej” itd

6. Ostatnie zadanie to chóralne zaśpiewanie znanej piosenki. Tu wszyscy zaśpiewali naszą piosenkę o Erasmusie.

Rywalizacja obu grup zakończyła się remisem i Żanna – prowadząca zajęcia przyznała wszystkim uczestnikom trzy rodzaje medali:
-medale olimpijskie,

-mistrzowie uśmiechu,
-najlepsi strategowie.

Zajęcia dały nam wiedzę i potwierdzenie, że każda gra jest jakąś strategią. Mieliśmy też okazję pokazać swoje zdolności, możliwości i umiejętności.

 

 

 

 

 

Okiem reportera – Tolo- 28 maja 2025

Dzisiaj zaplanowano dla nas warsztaty z greckiej kuchni.

Przygotowano  stanowiska pracy oraz odpowiednie stroje, byśmy mogli w pełni zanurzyć się w świat smaków.

Nasza przewodniczka po greckich tajnikach kulinarnych, Maryja, nauczyła nas przyrządzać trzy klasyczne potrawy: briam, sałatkę grecką oraz sos tzatziki. Odkryła przed nami wiele sekretów, dzięki którym te typowe dla Grecji dania zyskały wyjątkowy smak.

Przygotowane przez nas potrawy  zostały podane na lunch. Oto  przepisy na dania które przyrządziliśmy:

Briam: cukinia, bakłażan, ziemniaki, zielona pietruszka, przecier pomidorowy, passata, pieprz, sól, cukier i szczypta cynamonu. Ważne jest, aby dolać tyle wody, by przykryła warzywa, a następnie wszystko dokładnie wymieszać.

Sałatka grecka: pomidor, ogórek, zielona papryka, cebula, oliwki, ser feta, oregano i opcjonalnie sól.

Tzatziki: gęsty jogurt grecki, czosnek, starty na tarce ogórek (należy dokładnie odcisnąć z niego sok), ocet winny i olej słonecznikowy. Wszystkie składniki należy dokładnie wNa zakończenie dnia grecki instruktor Wasylis przygotował dla nas orzeźwiającą kawę frappe, którą musieliśmy  zamówić w języku greckim , ćwicząc nasze umiejętności językowe . Do jej przygotowania użył kawy rozpuszczalnej, cukru, mleka i lodu. Kawę, wodę i cukier zmiksował, a następnie dodał mleko i lód.

W nagrodę za nasze zaangażowanie i pracę otrzymaliśmy piękne, kuchenne fartuchy.

 

 

 

 

 

 

 

 

Okiem reportera -Tolo-  29 maja 2025

Nasz pobyt w Tolo powoli dobiega końca. Nie przeszkodziło to jednak, by ostatni dzień zajęć spędzić niezwykle aktywnie. Wszyscy z niecierpliwością oczekiwaliśmy na zapowiedzianą dzień wcześniej niespodziankę, a naszą ciekawość wzmagała informacja, że na planowane zajęcia praktyczne z grywalizacji mamy być ubrani w długie spodnie i pełne buty.

Po porannej gimnastyce i śniadaniu wsiedliśmy do busa, z niecierpliwością oczekując na cel naszej podróży. Okazało się, że było nim greckie gospodarstwo agroturystyczne. Na miejscu przywitał nas serdecznie gospodarz oraz bardzo ciekawski osiołek. Zostaliśmy zaproszeni na mały poczęstunek, podczas którego nasz nowy, czworonożny znajomy próbował na własną rękę sprawdzić zawartość naszych toreb.

Następnie w towarzystwie gospodarza, jego psa, osiołka i dwóch kotów, zwiedziliśmy gospodarstwo. Zobaczyliśmy piękne pawie, hodowlę koni i inne zwierzęta gospodarskie. Z dużym zainteresowaniem oglądaliśmy także kwitnące drzewa granatu, dojrzewające figi oraz drzewa morwowe.

Po powrocie ze zwiedzania z niedowierzaniem ujrzeliśmy trzy osiodłane konie. Zaczęliśmy domyślać się, co nas czeka. Nasze przypuszczenia szybko się potwierdziły – oczekiwaną niespodzianką okazała się przejażdżka konna po okolicy. Dostarczyła nam ona niezapomnianych wrażeń i emocji. Celem  tych zajęć było przełamywanie lęków barier i własnych ograniczeń. Cel został w pełni zrealizowany. Osoby uczestniczące w przejażdżce przełamały swój lęk przed pierwszą w życiu jazdą konną. Uwierzyły w swoje możliwości i podniosły swoją samoocenę. Dzień zakończyliśmy turniejem gier świetlicowych, podsumowując tym samym nasz pełen wrażeń pobyt.

 

 

 

 

Okiem reportera Tolo- 30 maja 2025

Dzisiejszy dzień był wolny od zajęć, ale to wcale nie znaczy, że próżnowaliśmy! Wykorzystaliśmy ten czas na uroczyste podsumowanie naszej dobrowolnej grywalizacji, którą rozpoczęliśmy jeszcze na początku kursu. Jej motywem przewodnim była poranna gimnastyka na plaży – zdrowy ruch w pięknych okolicznościach przyrody.

Pomysł, by dodać do codziennych ćwiczeń element rywalizacji i zabawy, okazał się strzałem w dziesiątkę. Z każdym dniem uczestnicy coraz chętniej ruszali o poranku, a energii przybywało wraz z promieniami słońca. Celem gry było: zintegrowanie grupy, podniesienie aktywności i sprawności fizycznej oraz czerpanie przyjemności z obcowania z naturą. Codzienne przebywanie na pięknej plaży i oglądanie wspaniałych widoków jeszcze bardziej uświadomiło nam, jak ważne jest zachowanie tego piękna dla przyszłych pokoleń i jak ważne w tym kontekście są działania proekologiczne.

Podczas dzisiejszego spotkania w hotelowej sali konferencyjnej nadszedł czas na wielki finał. Każdy z nas miał za zadanie przykleić na kartce fragmenty obrazka, który zbierał przez cały czas trwania gry. Efekt? Powstało dziesięć kompletnych obrazów, a więc… wszyscy zostali zwycięzcami! Taka gra to my rozumiemy!

Nasze cele – integracja grupy, podniesienie sprawności fizycznej oraz czerpanie radości z obcowania z naturą, promowanie wśród uczestników działań proekologicznych – zostały w pełni zrealizowane.

Nie zabrakło też nagród, przygotowanych przez pomysłodawców zabawy. Wieczorem natomiast wróciliśmy do korzeni – czyli do gier planszowych przywiezionych z Polski. Atmosfera zdrowej rywalizacji i śmiechu trwała do późnych godzin wieczornych. O tym , jak zakończył się nasz projekt będzie jutro, bo to nasz ostatni dzień w Tolo.

Zapraszamy do obejrzenia fotoreportażu dokumentującego to wydarzenie!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Okiem reportera – 31 maja 2025 r.

Zakończenie kursu „Grywalizacja – uczenie się dorosłych oparte na grach”

To nie był zwykły dzień. To był finał finałów! Dzisiaj, 31 maja 2025 roku, zakończyliśmy intensywną i bardzo emocjonującą przygodę z kursem „Grywalizacja – uczenie się dorosłych oparte na grach”. Od 19 maja działo się naprawdę sporo: gry, zadania, punkty, level-upy… i oczywiście masa śmiechu!

Podczas uroczystego zakończenia wręczono uczestnikom certyfikaty i dyplomy, a każdy z nich był niczym złoty medal za odwagę, wytrwałość i wiarę w moc gry. Nie tylko zdobyliśmy solidną porcję wiedzy o tym, jak używać metod grywalizacji w edukacji dorosłych, ale przede wszystkim odkryliśmy nowe pokłady motywacji i supermocy ukrytych głęboko w nas samych. Kurs przebiegał w atmosferze twórczej współpracy, wzajemnej inspiracji i pełnego zaangażowania ze strony wszystkich uczestników.

Zdobyta wiedza oraz doświadczenie z pewnością zaowocują w przyszłości.

Wierzymy, że zdobyte umiejętności pozwolą nam nie tylko jeszcze lepiej działać w naszym Uniwersytecie Trzeciego Wieku, ale też zarażać innych pasją do nauki. Bo grywalizacja to nie tylko punkty, ale przede wszystkim sens, cel, zabawa i radość z uczenia się.

A po części oficjalnej zostaliśmy zaproszeni na poczęstunek pysznym tortem, że przez chwilę zapomnieliśmy o certyfikatach, a skupiliśmy się na pytaniu: „Czy można powtórzyć ten kurs… tylko dla deseru?”

Jesteśmy gotowi, pełni zapału, pomysłów i z certyfikatem w dłoni . Ruszamy wdrażać grywalizację w działalność naszego stowarzyszenia. Level up zaliczony!


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opublikowane: 19 maja 2025