7 września 2023

POCIĄG DO PRZESZŁOŚCI – wycieczka kolejowa

Wycieczkę rozpoczęliśmy od spotkania w Ewangelickim Kościele Zbawiciela na tarnogórskim rynku, w którym prelekcję na temat Kultura Przemysłowa Ziemi Tarnogórskiej – władcy, przemysłowcy, gwarkowie, kolejarze  wygłosiła Teresa Szydłowska. Następnie ruszyliśmy kolejką wąskotorową w podróż z Tarnowskich Gór do stacji Bytom Karb Wąskotorowy. Tu zwiedzaliśmy: stary peron z rozkładem jazdy, stojące niedaleko lokomotywy przygotowane do renowacji, nastawnię kolejową i rozjazdy, a także Parowozownię KD Bytom Karb. W izbie pamięci słuchaliśmy historii  powstania i wykorzystywania  kolei wąskotorowej przede wszystkim  do przewozu węgla,  rudy żelaza, drzewa do kopalni i hut oraz wywozu gotowych wyrobów. Przy okazji okoliczni  mieszkańcy korzystali z dowozu  do i z pracy. W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się przy hałdzie popłuczkowej. Na szczyt poprowadziła nas przewodniczka kopalni srebra. Ze szczytu w scenerii zachodzącego słońca rozpościerała się piękna panorama dzielnic Tarnowskich Gór. Późnym wieczorem w takt muzyki płynącej spod kół kolejki „tuk-tuk, tuk-tuk, wracaliśmy zadowoleni, pełni wrażeń i wiedzy o dziejach naszego regionu.

Na wyprawę kolejową wybraliśmy się dzięki pasjonatom stowarzyszeń: WRAZIDLOK i Górnośląskie Koleje Wąskotorowe w Bytomiu, którzy zorganizowali i zaprosili nas na wycieczkę, a Gmina Tarnowskie Góry wsparła wydarzenie finansowo.