05.12.2016 Wykład red. Sylwestra Strzałkowskiego

Uniwersytet Trzeciego Wieku Tarnowskie GóryJak funkcjonują media?

Spotkanie z redaktorem Sylwestrem Strzałkowskim było dla członków Tarnogórskiego Stowarzyszenia- Uniwersytet Trzeciego Wieku okazją do poznawania tajemnic funkcjonowania mediów. Wszechobecność w naszym życiu różnego rodzaju mediów prowokuje do wielu refleksji, a na pewno zmusza do uświadomienia sobie, jak one funkcjonują. Redaktor Sylwester Strzałkowski temat przedstawił z perspektywy dziennikarza o dużym już doświadczeniu, rozważając co to znaczy być dziennikarzem dziś- marzenia, realia i pułapki. Redaktor Sylwester Strzałkowski jest redaktorem naczelnym Radia eM, śląskiej katolickiej  stacji radiowej archidiecezji katowickiej. Radio eM 107,6 Fm swoim zasięgiem obejmuje województwo śląskie, część małopolskiego i opolskiego; jest także odbierane na Słowacji i w Czechach. Radio eM  oprócz audycji ściśle religijnych emituje głównie audycje muzyczno- rozrywkowe, kulturalne, a także informacyjne.

Jedną z ciekawszych audycji, promujących kulturę regionu  jest bez wątpienia  „Słownik śląski”, dzięki któremu można poznać wiele ciekawych słów śląskiej gwary, objaśnianych przez znawców i praktyków.
Redaktor Sylwester Strzałkowski objaśnił słuchaczom jak media zabiegają o swojego odbiorcę, jak bada się wpływ mediów na grupy docelowe. Tematem, który jest najbardziej istotny w mediach są bez wątpienia zasady rządzące informacją. Słuchacz ,widz czy też czytelnik oczekuje rzetelnych informacji; powinny one być przecież: rzetelne, dokładne , obiektywne , jasne i wiarygodne. I to wyznacza etykę dziennikarską- a jak z tym jest każdy może zaobserwować. Redaktor Strzałkowski, wyjaśniając postawione na początku pytanie o manipulacje w mediach, uświadomił słuchaczom, że odbiorca nie jest jej na ogół świadom; kształtowanie poglądów i postaw odbywa się bez wiedzy człowieka. I jeśli mowa o mediach tożsamościowych to są to takie, które przekazują treści przez indywidualnego odbiorcę akceptowalne. Budowanie informacji, język, obraz tworzą określony odbiór.
Tych możliwości oddziaływania na intelekt odbiorcy jest bardzo dużo i oczywiście nie wszystkie są w zgodzie z etyką dziennikarską.
Wykładowca mówiąc o zasadach rządzących mediami podsumował swoje uwagi ciekawą myślą Bernarda Cohena: „Media być może nie zawsze są skuteczne, mówiąc ludziom, jak mają myśleć, ale są oszałamiająco skuteczne w mówieniu swoim czytelnikom i słuchaczom, o czym mają myśleć.” I pewnie mamy też świadomość, że urabiają opinię, a więc mówią jak myśleć.
Media nie bez powodu nazywa się czwartą władzą, ale coraz częściej uświadamiamy sobie, że jest to władza  pierwsza i bardzo często bezwzględna.
Techniki manipulacji typu jak na przykład: dobór newsów, pomijanie informacji, tytuł sugerujący jednoznacznie często sprzeczną z rzeczywistością konkluzję i kreowanie wroga lub kozła ofiarnego; to wszystko wpływa na emocje i budzi często błędne opinie.
Odrębną sprawą w manipulacji jest język, styl i składnia, ale o tym studenci dowiedzą się z innego wykładu językoznawcy.
Wykład redaktora Sylwestra Strzałkowskiego prowokuje do wielu refleksji; na pewno wskazuje jak mądrze korzystać z mass mediów, jak nie dać się zmanipulować albo chociaż mieć tego świadomość.
Że media są wielką siłą i mogą być potężnym narzędziem walki wiedział już Napoleon Bonaparte, mówiąc: „Bardziej boję się trzech gazet niż tysięcy bagnetów”.

Stanisława Szymczyk,
sekretarz Tarnogórskiego Stowarzyszenia – UTW

Opublikowane: 5 grudnia 2016