Recepta na udany dzień, a może nawet na … udane życie!
Przez 30 minut po przebudzeniu nie bierz telefonu komórkowego do ręki. Nie uruchamiaj również większych ekranów znajdujących się w domu, np. telewizora, komputera. Zamiast tego wypij szklankę wody, do której możesz dodać sok z cytryny lub rozpuszczony miód. (O nawadnianiu własnego ciała pamiętaj również w następnych porach dnia.) Zjedz śniadanie, ale nie musi to nastąpić o bladym świcie, dobrą godziną może być dziesiąta, jedenasta, a nawet dwunasta w południe, natomiast unikaj w czasie pierwszego posiłku wszystkiego, co zawiera cukier, który wywołuje gwałtowny skok glukozy we krwi. Zadbaj za to o różnorodność produktów na swoim talerzu. Sprawdź, czy w skali tygodnia doliczyłeś się 30 różnych warzyw i owoców w swojej diecie. Następnie zadbaj o aktywność fizyczną. Nie musi to być forsowna gimnastyka, ale proste ćwiczenia rozciągające (spójrz, jak robią to nasze domowe zwierzaki: koty, psy). A może spróbujesz dodać do ćwiczeń elementy jogi? Pamiętaj: aktywność fizyczna pomaga kontrolować ciśnienie krwi, poziom cukru i cholesterolu, zmniejsza ryzyko demencji.
Taką oto receptę na udany dzień zaproponowała nam dr Iwona Grygiel na początku swojego pasjonującego wykładu, który zatytułowała „O pamięci, koncentracji i zdrowiu dla dojrzałych – słów kilka”. Chociaż stopień naukowy naszej prelegentki nie jest stopniem medycznym, ale z racji wykonywanego zawodu nauczycielki i dyrektorki szkoły specjalnej, specjalistki od autyzmu, edukatorki ośrodków metodycznych i posiadania szerokiej wiedzy psychologicznej, słuchacze UTW nie tylko zalecenia związane z rozpoczynaniem dnia, ale i następne wskazówki przyjęli z wielkim zainteresowaniem.
„Jeśli myślisz, że potrafisz lub myślisz, że nie potrafisz, zawsze masz rację.” – aforyzm Henry’ego Forda stał się mottem do dalszych części wykładu pani dr Iwony Grygiel, w których zwracała naszą uwagę na fundamentalne wg niej działania przeciwstawiające się procesom starzenia. Są wśród nich:
Stymulacja intelektualna. Znajdź dla siebie taką aktywność, którą będziesz wykonywać chętnie, ale nie popadaj w rutynę, zmieniaj pomysły, rozwiązuj krzyżówki, spróbuj sudoku, różnych gier memory, a może wciągną cię scrabble, szachy?
Dieta sprzyjająca pracy mózgu. Jedz owoce, warzywa, produkty pełnoziarniste, orzechy, ryby bogate w kwasy omega-3. Unikaj wysoko przetworzonych produktów w postaci słodkości: cukierków, ciasteczek, lodów oraz słonych przekąsek, takich jak chipsy, paluszki, krakersy, ograniczaj słodkie napoje, energetyki.
Dialogi z własną pamięcią. Opowiadaj sobie różne historie, np. ułóż dalszy ciąg filmu, który obejrzałeś, czytaj książki i przypominaj sobie szczegóły narracji, rozmawiaj z ludźmi i ciekawie opowiedz im coś, np. zdarzenie z minionego dnia. Zwróć uwagę na pamięć sensoryczną i w tym celu zmień trasę popołudniowego spacer, poprzestawiaj coś w domu, staraj się nie popadać w rutynę codziennych czynności, często wykonywanych mechanicznie, ćwicz uważność.
Optymizm kontra pesymizm. Staraj się kreować pozytywne wizje przyszłości, wierz w sukces i własne możliwości, unikaj krytykowania innych i siebie samego, chwal siebie. Chciej zobaczyć szklankę do połowy pełną płynu, a nie do połowy pustą!
Ponieważ półtoragodzinny wykład musieliśmy zakończyć zgodnie z grafikiem pracy TCK, z widowni rozległy się okrzyki, że potrzebna jest druga część tej interesującej prelekcji, gdyż nie wszystkie przygotowane slajdy zostały nam zaprezentowane. Pani dr Iwona Grygiel zgodziła się na tę propozycję, uśmiechem odpowiedziała na nasze gromkie brawa. Dziękujemy i trzymamy za słowo!