21 czerwca 2022

Wycieczka na Święty Krzyż i do Kielc

Wycieczką na Św.Krzyż i do Kielc – rozpoczęliśmy wyjazdy wakacyjne. Już w autokarze nasi wspaniali przewodnicy Joasia i Henryk Trembaczewscy przybliżyli nam historię i opowiedzieli wiele ciekawostek związanych z w/w miejscami.

Pierwszy cel naszej wycieczki to Św.Krzyż – pobenedyktyński zespół klasztorny Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej – symbol Gór Świętokrzyskich położony w samym ich sercu na Łysej Górze. To także najstarsze polskie sanktuarium z relikwiami Krzyża Świętego – (miejsce szczególnego kultu już w wieku XV) znajdujące się w Kaplicy Oleśnickich, gdzie każdy z nas zaniósł swe podziękowania i prośby. Udzielono nam także błogosławieństwa relikwiami. To było dla nas wielkie przeżycie duchowe.

Przewodniczka opowiedziała nam szczegółowo historię tego miejsca. Klasztor jest zabytkiem o wyjątkowym znaczeniu dla kultury i dziedzictwa polskiego, dzięki swoim wartościom historycznym i religijnym. Podczas II wojny światowej Niemcy urządzili tam obóz zagłady dla jeńców radzieckich (o którym mało kto wie, a około 6000 zagłodzonych i zamordowanych jeńców spoczywa na cmentarzu nieopodal klasztoru).

W kawiarence klasztornej mieszczącej się w dawnej aptece, gdzie zakonnicy wytwarzali lekarstwa na rożne dolegliwości  posililiśmy się kawą, herbatą oraz wypiekami. Zakupione zostały także różne specyfiki i lekarstwa wykonane wg przepisów zakonników na nasze, senioralne dolegliwości .

Była też wieża klasztorna, na którą powadzą aż 192 schody. Pokonanie ich było nie lada wyczynem . Tylko Ewa i Alek Słabik podziwiały rozciągający się stamtąd piękny krajobraz. W sąsiedztwie klasztoru znajduje się także nowoczesna wieża telewizyjna, którą kiedyś można było zwiedzać.

Kolejnym etapem wycieczki były Kielce. Najcenniejszym zabytkiem tego miasta jest Bazylika Katedralna Wniebowzięcia NMP – barokowa świątynia zlokalizowana na „Wzgórzu Zamkowym”. W skarbu zobaczyliśmy wyroby sztuki złotniczej z okresu od XVI do XVIII wieku. Odwiedziliśmy Pałac Biskupów Krakowskich – najlepiej zachowaną oryginalną wczesnobarokową budowlę z I połowy XVII w. w Polsce a w nim Sanktuarium Marszałka Józefa Piłsudskiego , które w sierpniu i wrześniu 1914r były kwaterą główną Marszałka. Centralne miejsce zajmuje duży obraz przedstawiający „Wkroczenie strzelców J.Piłsudskiego do Kielc” a także  brązowe popiersie Marszałka.

W czasie wolnym spacerowaliśmy reprezentacyjną ulicą Kielc – Henryka Sienkiewicza o długości 1270 m. Tą ulicą prowadzi czerwony szlak miejski przez zabytkowe i ciekawe turystycznie miejsca Kielc. Był to też czas dla ciała , bo spacerując zatrzymywaliśmy się w miejscowych kawiarenkach i restauracjach.